Współtworzenie działań animacji czytelnictwa z młodzieżą na przykładzie Literackiego Escape Roomu w Gminnej Bibliotece Publicznej im. Marii Dąbrowskiej w Komorowie

Autor

  • Agnieszka Brzostowska Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.29.07

Słowa kluczowe:

Literacki Escape Room, animacja czytelnictwa, młodzież w bibliotece publicznej, współpraca z młodzieżą, Gminna Biblioteka Publiczna w Komorowie im. Marii Dąbrowskiej

Abstrakt

Okres nastoletniości to czas poszukania siebie i kształtowania własnej drogi życiowej, często związany z buntem i negowaniem tego, co pochodzi od osób dorosłych. Powszechnie uważa się, że nastolatki to grupa uczniów, do której najtrudniej trafić z pozaszkolnymi działaniami edukacyjnymi. To właśnie w tym okresie literatura może bardzo pomóc w spojrzeniu na problemy z dystansu, znalezieniu rozwiązań i uformowaniu własnej osobowości. Próbując zachęcić współczesną netgenerację do obcowania z tekstami literackimi oraz spędzania czasu w bibliotece, bibliotekarze coraz częściej rozszerzają ofertę związaną z najnowszymi technologiami czy warsztatami wykorzystującymi multimedia. Dostępność takich rozwiązań jest zależna od możliwości finansowych i lokalowych placówki. Mniejsze biblioteki publiczne potrzebują mniej kosztownych rozwiązań dla zwiększenia frekwencji młodych ludzi w instytucji kultury. W artykule przedstawiono możliwości pracy z młodzieżą w bibliotece publicznej poprzez zaproszenie jej do współtworzenia działań na przykładzie zrealizowanego projektu Literackiego Pokoju Zagadek im. Marii Dąbrowskiej w Gminnej Bibliotece Publicznej w Komorowie. Powodzenie włączenia nastolatków w działania przyniosło wiele korzyści wolontariuszom, okolicznym uczniom oraz samej bibliotece. W trakcie trwania projektu udało się zachęcić uczestników do przyjścia do biblioteki, jak również do zapoznania się, z satysfakcją, z dziełami i życiorysem Marii Dąbrowskiej. Wolontariusze tworzący opisany Pokój Zagadek także po zakończeniu tego projektu przychodzą do biblioteki i planują następne działania.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Boryczka, Bożena (2012). E-książeczki pomysł na pracę z czytelnikiem. Biblioteka – centrum informacji, 3, 12–14.
Google Scholar

Brzostowska, Agnieszka (2013). Organizacja pracy bibliotek szkolnych oraz realizacja założeń animacji czytelnictwa w opinii uczniów klas gimnazjalnych oraz bibliotekarzy szkolnych. Praca magisterska przygotowana na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego pod kierunkiem dr hab. Anny Wiłkomirskiej, prof. UW. Warszawa: Zakład Animacji Kultury.
Google Scholar

Co to jest escape room? (b.d.). Pobrane 10 września 2018, z: https://lockme.pl/co-to-jest-escape-room/
Google Scholar

Gdzie jest skarb? (2018). W: Biblioteka Twórców, Filia Zalesie Dolne Biblioteka Piaseczno. Pobrane 10 września 2018, z: http://www.biblioteka-piaseczno.pl/wordpress/gdzie-jest-skarb/
Google Scholar

Gęborska, Marlena (2017). Model biblioteki aktywnie promującej książkę dziecięcą, [Rozprawa doktorska]. Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://www.bc.us.edu.pl/publication/15280
Google Scholar

Gminna Biblioteka Publiczna im. Marii Dąbrowskiej w Komorowie (b.d.). Pobrane 10 września 2018, z: https://www.facebook.com/GBPkomorow/
Google Scholar

Hoflin, Katti (2015). Biblioteka to dobry społeczny biznes, rozmowa z K. Hoflin, przepr. K. Tubylewicz. W: K. Tubylewicz, A. Diduszko-Zyglewska (red.), Szwecja czyta. Polska czyta (s. 53–64). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Google Scholar

Jąder, Mariola (2010). Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Kraków: Impuls.
Google Scholar

Kowalik, Anna (2015). Ucieczka od pieniędzy. Forbes, 9.03.2015. Pobrane 10 września 2018, z: https://www.forbes.pl/pierwszy-milion/escape-roomy-podbijaja-polske/661rybg
Google Scholar

Kulik, Maria i in. (2017). Rozumienie świata: o warsztatach pracy z książką i czytelnikami. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Google Scholar

Lipińska, Anna (2017). Metoda KLANZY jako praktyka działania z książką i czytelnikiem. W: M. Kulik, A. Lipińska, G. Walczewska-Klimczak (red.), Rozumienie świata O warsztatach pracy z książką i czytelnikami (s. 75–87). Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Google Scholar

Mediateka Grodzisk Mazowiecki (2019). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: https://mediatekagrodzisk.pl/
Google Scholar

Mediateka Wrocław (2019). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://www.biblioteka.wroc.pl/mediateka
Google Scholar

Mitzner, Marcin (b.d.). Literacki Escape Room. Pobrane 10 września 2018, z: https://nocbibliotek.org/article/literacki-escape-room
Google Scholar

MK (2019). Niesamowita sala Youmedia zaprasza! Gratka dla miłośników nowych technologii. Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://zachodniemazowsze.info/2019/06/niesamowita-sala-youmedia-zaprasza-gratka-dla-milosnikow-nowych-technologii/
Google Scholar

Multimedialna Biblioteka dla dzieci i młodzieży nr XXXI (2019). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://www.mbddim.pl/
Google Scholar

Na randkę do biblioteki (2015). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://www.papugazameryki.pl/2015/02/05/na-randke-do-biblioteki/
Google Scholar

O bibliotece (2016). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://www.biblioteka-komorow.pl/biblioteka/o-bibliotece
Google Scholar

Ochocki model dialogu społecznego (2016). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: http://pts.org.pl/ochocki-model-dialogu-obywatelskiego/
Google Scholar

Palamer-Kabacińska, Ewa & Leśny, Agnieszka (red.) (2012). Edukacja przygodą. Outdoor i Adventure w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody.
Google Scholar

Papuzińska, Joanna (1992). Animacja w bibliotece. Biblioteka w szkole, 12, 1–7.
Google Scholar

Pokój zagadek (2019). Pobrane 31 sierpnia 2019, z: https://pbw.bydgoszcz.pl/pokoj-zagadek/
Google Scholar

Pokój zagadek Pani Marii (2017). Pobrane 10 września 2018, z: http://www.biblioteka-komorow.pl/biblioteka/escape-room
Google Scholar

Ranking escape room (b.d.). Pobrane 10 września 2018, z: https://lockme.pl/pl/ranking-escape-room
Google Scholar

Świerczyńska-Jelonek, Danuta & Walczewska-Klimczak, Grażyna (2015). Dziecko w dialogu z tekstem literackim. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Google Scholar

Wojciechowski, Jacek (2000). Praca z użytkownikiem w bibliotece. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Google Scholar

Wojciechowski, Jacek (2014). Biblioteki w nowym otoczeniu. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Google Scholar

Zając, Michał (2013). Bibliologiczne i bibliotekoznawcze szkiełko i oko. W: G. Leszczyński, M. Zając, Książka i młody czytelnik (s. 157–285). Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Google Scholar

Opublikowane

2019-12-16

Jak cytować

Brzostowska, A. (2019). Współtworzenie działań animacji czytelnictwa z młodzieżą na przykładzie Literackiego Escape Roomu w Gminnej Bibliotece Publicznej im. Marii Dąbrowskiej w Komorowie. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 2(29), 105–117. https://doi.org/10.18778/0860-7435.29.07

Numer

Dział

Articles