Nauczyć e-czytać cyfrowych tubylców. Na marginesie Kate Pullinger, Inanimate Alice oraz iTeach with Alice

Autor

  • Agnieszka Przybyszewska Uniwersytet Łódzki, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Teorii Literatury

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.28.03

Słowa kluczowe:

Inanimate Alice, Kate Pullinger, e-literacies, literatura elektroniczna, nauczanie e-literatury

Abstrakt

Artykuł skupia się na problemie kształtowania kompetencji młodych czytelników do lektury tekstów należących do obszaru literatury elektronicznej czy – szerzej – tekstów nowomedialnych (tzw. e-literacies), również na roli nauczyciela w tym procesie. Głównym case study jest cykl Inanimate Alice wraz z towarzyszącą mu platformą edukacyjną iTeach with Alice, ukazany jako tekst, który stał się „edukacyjnym blockbusterem” i od lat nie tylko zdobywa kolejne nagrody, lecz jest włączany do programów nauczania w kolejnych krajach. Autorka szczegółowo analizuje jego medialną formę i strukturę a także omawia historię projektu oraz rozmaite sposoby jego dydaktycznego wykorzystania. W tym kontekście przedstawia też szersze wnioski dotyczące kształtowania e-literacies u najmłodszych e-czytelników i roli nauczyciela w tym procesie, bazując również na doświadczeniach z prowadzonych warsztatów i zajęć.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Alice’s School Report. Alice in Australia . Pobrane 2 września 2018 z: https://inanimatealice.com/adventures/my-adventures-in-australia
Google Scholar

Bonacho, Fernand (2015). Alice’s Anima: The Obligation of Transmedia Reading. International Journal of Transmedia Literacy. 1, 209–217.
Google Scholar

Doolin, Kristal (2014). Teaching in Wonderland. Pobrane 2 września 2018 z: https://edtechdigest.blog/2014/11/20/teaching-in-wonderland/
Google Scholar

Field, Alice [Autor fikcyjny] (b.d.w. a). Development Journal. Pobrane 2 września 2018 z: http://www.inanimatealice.com/devjournal/
Google Scholar

Field, Alice [Autor fikcyjny] (b.d.w. b). Travel Journals and Indonesian Language Games. Pobrane 25.08.2018 z: http://inanimatealice.info/journals
Google Scholar

Flanigan, Abraham E. & Babchuk, Wayne A. (2015). Social media as academic quiksand: A phenomenological study of student experiences in and out of the classroom. Learning and Individual Difference. 44, 40–45.
Google Scholar

Handler, Miller C. (2014). Digital Storytelling. A Creator’s Guide to Interactive Entertainment . Ed. 3. New York–London: Focal Press.
Google Scholar

Hayles, Katherine N. (2008). Electronic Literature. New Horizons for the Literary . Notre Dame: University of Notre Dame.
Google Scholar

Hopping, Lorie (2010–2018). Hopping Fun Creations. Games, Stories, Jazzy Content. Pobrane 3 września 2018 z: http://www.hoppingfun.com/events.htm
Google Scholar

Inanimate Alice. Pobrane 1 września 2018 z: www.inanimatealice.com
Google Scholar

Jenkins, Henry (2007). Kultura konwergencji. Zderzenia starych i nowych mediów . Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
Google Scholar

Jenkins, Henry, Ford, Sam & Green, Joshua (2018). Rozprzestrzenialne media. Jak powstają wartości i znaczenia w usieciowionej kulturze . Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Jewitt, Carey (2008). Multimodality and Literacy in School Classroom. Rewiev of Research in Education. 32, 241–267.
Google Scholar

Lessig, Lawrence (2009). Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce . Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar

Literatura a nowe media. Rozmowa redakcyjna (2010). Dekada Literacka. 1/2, 6–23.
Google Scholar

Montfort, Nick (2017). Odkrywanie kodu. Wprowadzenie do programowania w sztuce i humanistyce. Kraków: korporacja ha!art.
Google Scholar

Pawlicka, Urszula (2017). Literatura Cyfrowa. W stronę podejścia procesualnego . Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Google Scholar

Peret Teixteria Tárcia, Lorena (2018). Transmedia Education: Changing the Learning Landscape. In: M. Freeman, R. Rampazzo Gambarato (eds.). The Routledge Companion to Transmedia Studies, (pp. 314–323). New York: Routledge.
Google Scholar

Prensky, Marc (2001a). Digital Natives, Digital Immigrants. Part 1. On the Horizon. 9, 5, 1–6.
Google Scholar

Prensky, Marc (2001b). Digital Natives, Digital Immigrants. Part 2. On the Horizon. 9, 6, 1–6.
Google Scholar

Przybyszewska, Agnieszka (2017). Pisarz (i czytelnik) w laboratorium, czyli od twórczego pisania do twórczego programowania – przypadek Twine. Zagadnienia Rodzajów Literackich. 1, 43–56.
Google Scholar

Pullinger, Kate (2015). Inanimate Alice – How We Accidentally Created a Digital Story for Schools. In: M. Manresa, N. Real (eds.). Digital Literature for Children. Texts, Readers and Educational Practices. (pp. 213–220). Bruksela: Peter Lang.
Google Scholar

Steward, Gavin (2010). The Paratext of Inanimate Alice. Thresholds, Genre Expectations and Status. Convergence: The International Journal into New Media Technologies . 16, 1, 57–74.
Google Scholar

Strehovec, Janez (2014). The E-Literary Text as an Instrument and Ride. Novel Forms of Digital Literature and the Expanded Concept of Reading. In: M. Cornis-Pope (ed.). New Literary Hybrids in the Age of Multimedia Expression: Crossing Borders, Crossing Genres . (pp. 340–356). Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
Google Scholar

Warnecke, Sylvia (2016). Uncovering reader expectations and concepts of reader in children’s literature of the digital age. In: E. Arzipe, V. Smith (eds.). Children as Readers in Children’s Literature. The power of texts and the importance of Reading. (pp. 107–118). New York: Routledge.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-06-25

Jak cytować

Przybyszewska, A. (2019). Nauczyć e-czytać cyfrowych tubylców. Na marginesie Kate Pullinger, Inanimate Alice oraz iTeach with Alice. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 1(28), 49–70. https://doi.org/10.18778/0860-7435.28.03

Numer

Dział

Articles