Model TAM w badaniach poziomu akceptacji książki elektronicznej przez młodego czytelnika

Autor

  • Marek Nahotko Uniwersytet Jagielloński, Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.28.02

Słowa kluczowe:

Model akceptacji technologii (TAM), Książka elektroniczna, Motywacje czytelnicze

Abstrakt

Szybki, ale nierównomierny rozwój publikacji elektronicznych wywołuje pytanie badawcze o tempo ich przyszłego wzrostu, który zależy od poziomu akceptacji przez potencjalnych czytelników. Teoria innowacji wskazuje na istnienie progu masy krytycznej akceptacji produktów nowej technologii na poziomie 16% rynku. Po jego przekroczeniu dalsza dynamika wzrostu innowacji utrzymuje się samorzutnie. Na tej podstawie w referacie podjęto próbę tworzenia prognozy rozwoju wybranego rodzaju publikacji elektronicznej – książki elektronicznej w oparciu o opinie młodych czytelników (studentów). Ten kontekst spowodował silne ukierunkowanie badań na edukacyjne cele stosowania książki elektronicznej. Dla uzyskania informacji o intencji behawioralnej studentów w kierunku stosowania książki elektronicznej zastosowano narzędzie typu TAM (Technology Acceptance Model). W modelu przyjmuje się, że wykorzystanie nowej technologii może być wyjaśnione lub przewidywane przez określenie motywacji użytkownika, a ta z kolei jest pod bezpośrednim wpływem bodźców zewnętrznych, wynikających z rzeczywistych cech i możliwości technologii. Uwzględniony został czynnik odczuwanej przez badanych studentów łatwości użytkowania książki elektronicznej, który, jak się okazało, ma znaczący wpływ na postawę względem użytkowania, przy jednoczesnym silnym wpływie na postrzeganą użyteczność nowej technologii.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Castells, Manuel (2008). Społeczeństwo sieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Chen, Shih-Chih, Li, Shing-Han & Li, Chien-Yi (2011). Recent related research in technology acceptance model: a literature review. Australian Journal of Business and Management Research, 1 (9), 124–127.
Google Scholar

Christensen, Clayton M. (1997). The innovator’s dilemma. Boston: Harvard Business School Press.
Google Scholar

Davis, Fred D. (1985). A technology acceptance model for empirically testing. New end-user information systems: theory and results. Cambridge: MIT Press.
Google Scholar

Davis, Fred D., Bagozzi, Richard P. & Warshaw, Paul R. (1989). User acceptance of computer technology: a comparison of two theoretical models. Management Sciences, 35 (8), 982–1003.
Google Scholar

Dillon, Andrew & Morris, Michael G. (1998). From “can they” to “will they?”: extending usability evaluation to address acceptance. In: Hoadley, E., Benbasat, I. (red.), Proceedings Americas Conference on Information Systems (AMCIS). Baltimore: University of Baltimore.
Google Scholar

Fishbein, Martin & Ajzen, Icek (1975). Belief, attitude, intention and behavior: an introduction to theory and research. Reading: Addison-Wesley.
Google Scholar

Fishbein, Martin & Ajzen, Icek (2010). Predicting and changing behavior: the reasoned action approach. New York: Psychology Press.
Google Scholar

Foster, Richard & Kaplan, Sarah (2001). Creative destruction. New York: Random House Inc.
Google Scholar

Kotuła, Sebastian (2013). Komunikacja bibliologiczna wobec World Wide Web. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar

Lee, Younghwa, Kozar, Kenneth & Larsen, Kai (2003). The Technology Acceptance Model: past, present and future. Communications of AIS, 12, 1, 752-780.
Google Scholar

Moore, Geoffrey A. (1991). Crossing the chasm: marketing and selling high-tech products to mainstream customers. New York: Harper Business.
Google Scholar

Narojczyk, Krzysztof (2005). Dokument elektroniczny i jego opis bibliograficzny w publikacjach humanistycznych. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.
Google Scholar

Nolan, Richard L. & Croson, David C. (1995). Creative destruction: a six-stage process for transforming the organization. Boston: Harvard Business School Press.
Google Scholar

Pearlson, Keri E. & Saunders, Carol S. (2006). Managing and using information systems: a strategic approach. New York: Wiley & Sons.
Google Scholar

Pietrasiński, Zbigniew (1971). Ogólne i psychologiczne zagadnienia innowacji. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Reykowski, Janusz (1982). Emocje i motywacja. W: Tomaszewski, T. (red.), Psychologia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Rogers, Everett M. (2003). Diffusion of innovations. 5th Edition. New York: Simon & Schuster. ISBN 978-0-7432- 5823-4.
Google Scholar

Schumpeter, Joseph (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Schumpeter, Joseph (1995). Kapitalizm, socjalizm, demokracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Shroff, Ronnie H., Deneen, Christopher C. & Ng, Eugenia M. W. (2011). Analysis of the technology acceptance model in examining students’ behavioural intention to use an e-portfolio system. Australasian Journal of Educational Technology. 27, 4, 600–618.
Google Scholar

Teo, Timothy & Van Schaik, Paul (2009). Understanding technology acceptance in preservice teachers: a structural-equation modeling approach The Asia-Pacific Education Researcher, 18, 1, 47–66.
Google Scholar

Zając, Michał (2013). Aplikacje książkowe dla dzieci młodszych: między książką a grą komputerową. Ars Educandi, 10, 63–70.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-06-25

Jak cytować

Nahotko, M. (2019). Model TAM w badaniach poziomu akceptacji książki elektronicznej przez młodego czytelnika. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 1(28), 33–48. https://doi.org/10.18778/0860-7435.28.02

Numer

Dział

Articles