Wampiry, demony, upadłe anioły… Analiza rynku książki dla młodzieży (2010-2017) – wybrane aspekty

Autor

  • Sylwia Bielawska Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Angelusa Silesiusa w Wałbrzychu

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.28.01

Słowa kluczowe:

rynek książki, literatura dla młodzieży, ilościowa i jakościowa analiza rynku książki dla młodzieży

Abstrakt

W świecie nastolatków, od lat rządzonym przez Facebooka, Twittera, Instagram i inne media społecznościowe, stałe kontakty z czytaniem i książkami są często tylko przypadkowe, sprowadzone do czytania lektur w szkole, czego dowodem są niepokojące badania czytelnictwa w tej grupie wiekowej. Z drugiej strony jednak młodzi fani Internetu i gier komputerowych, zaintrygowani atrakcyjnymi książkami, są w stanie dokonywać świadomych wyborów czytelniczych i angażować się w czytelnictwo. Przyjmując powyższe założenie, podjęto próbę analizy rynku książki dla nastolatków w latach 2010–2017. Na podstawie danych przekazanych przez Główny Urząd Statystyczny, Bibliotekę Narodową, Bibliotekę Analiz i Polską Izbę Książek, przeprowadzono ilościową i jakościową analizę tego najbardziej wymagającego, według Łukasza Gołębiewskiego i Pawła Waszczyka rynku książki, zidentyfikowano mechanizmy rządzące tym sektorem, a także wskazano możliwe działania naprawcze mające na celu stymulowanie i kształtowanie trwałych zainteresowań czytelniczych wśród młodzieży.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Gołębiewski, Łukasz (2015). Bestseller Keri Smith. Biblioteka Analiz, 5, 3.
Google Scholar

Gołębiewski, Łukasz, Frołow, Kuba & Waszczyk, Paweł (2010). Rynek książki w Polsce 2010. Wydawnictwa. Warszawa: Biblioteka Analiz.
Google Scholar

Gołębiewski, Łukasz, Frołow, Kuba & Waszczyk, Paweł (2011). Rynek książki w Polsce 2011. Wydawnictwa. Warszawa: Biblioteka Analiz.
Google Scholar

Gołębiewski, Łukasz & Waszczyk, Paweł (2012). Rynek książki w Polsce 2012. Wydawnictwa . Warszawa: Biblioteka Analiz.
Google Scholar

Gołębiewski, Łukasz & Waszczyk, Paweł (2013). Rynek książki w Polsce 2013. Wydawnictwa . Warszawa: Biblioteka Analiz.
Google Scholar

Gołębiewski, Łukasz & Waszczyk, Paweł (2014). Rynek książki w Polsce 2014. Wydawnictwa . Warszawa: Biblioteka Analiz.
Google Scholar

Gołębiewski, Łukasz & Waszczyk, Paweł (2015). Rynek książki w Polsce 2015. Wydawnictwa . Warszawa, Biblioteka Analiz.
Google Scholar

Gołębiewski, Łukasz & Waszczyk, Paweł (2016). Rynek książki w Polsce 2016. Wydawnictwa . Warszawa, Biblioteka Analiz.
Google Scholar

Gołębiewski, Łukasz & Waszczyk, Paweł (2017). Rynek książki w Polsce 2017. Wydawnictwa . Warszawa, Biblioteka Analiz.
Google Scholar

Koryś, Izabela, Kopeć, Jarosław, Zasacka, Zofia & Chymkowski, Roman (2017). Stan czytelnictwa w Polsce w 2016 r. Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar

Koryś, Izabela, Michalak, Dominika & Chymkowski, Roman (2015). Stan czytelnictwa w Polsce w 2014 r. Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar

Kozakiewicz, Mikołaj (1998). Młodzież – teorie młodzieży. W: W. Szewczuk (red.), Encyklopedia psychologii. (s. 224–255). Warszawa: Fundacja Innowacja.
Google Scholar

Laskowska, Jolanta (2017). Rynek książki dla dzieci i młodzieży w Polsce. Jednak Książki, 7, 201–209.
Google Scholar

Melosik, Zbyszko (2003). Edukacja, młodzież i kultura współczesna. Kilka uwag o teorii i praktyce pedagogicznej. Chowanna, R. XLVI (LIX), 1 (19), 19–37.
Google Scholar

Michalak, Dominika, Koryś, Izabela & Kopeć, Jarosław (2016). Stan czytelnictwa w Polsce w 2015 roku: wstępne wyniki. Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar

Pawliczuk, Witold (2006). Definicje terminu „młodzież” – przegląd koncepcji. Postępy Nauk Medycznych, 6, 311–315.
Google Scholar

Peterson, Richard A., Kern, Roger M. (1996). Changing Highbrow Taste: From Snob to Omnivore. American Sociological Review, 61, 5, 900–907.
Google Scholar

Peterson, Valerie (2018). Young Adult and New Adult Book Markets. Facts and Figures to Know the Young Adult Book Market Pobrane 15 kwietnia 2019 z: https://www.thebalancecareers.com/the-young-adult-book-market-2799954.
Google Scholar

Ruch Wydawniczy w Liczbach – Polish Publishing in Figures (2010–2017). R. 56-64, ISSN 2083-6953.
Google Scholar

Sullivan, Edmund V. (1987). Critical Pedagogy and Television. In: Critical Pedagogy and Cultural Power, ed. D.W. Livingstone. South Hadley (Mass.): Bergin & Garvey Publishers.
Google Scholar

Tobera, Marek (2008). Bibliologia wobec polskiego rynku książki w latach 1944–2007. Przegląd Biblioteczny, 1, 37–66.
Google Scholar

Zając, Michał (2012). Bez fajerwerków. Rynek książki dla dzieci i młodzieży. Książki dla Dzieci i Młodzieży, 5(188), 1–4.
Google Scholar

Zając, Michał (2014). Stagnacja? Rynek książki dla dzieci i młodzieży. Książki dla Dzieci i Młodzieży, 5(212), 1–4.
Google Scholar

Zając, Michał (2016). Spokojniejszy rok? Rynek książki dla dzieci i młodzieży. Książki dla Dzieci i Młodzieży, 5(236), 1–4.
Google Scholar

Zając, Michał (2017). W Hogwarcie i w puszczy. Od maja 2016 do maja 2017, czyli rok w książce dla dzieci i młodzieży. Książki dla Dzieci i Młodzieży, 5(248), 1–4.
Google Scholar

Zasacka, Zofia (2014). Czytelnictwo dzieci i młodzieży. Warszawa: IBE.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-06-25

Jak cytować

Bielawska, S. (2019). Wampiry, demony, upadłe anioły… Analiza rynku książki dla młodzieży (2010-2017) – wybrane aspekty. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 1(28), 13–32. https://doi.org/10.18778/0860-7435.28.01

Numer

Dział

Articles