Dobra praktyka (oparta na kryteriach ELINET) edukacji pozaformalnej angażującej bibliotekę w celu poprawy umiejętności czytania i pisania (na przykładzie projektu węgierskiego)

Autor

  • Ildikó Szabó Department of Mother Tongue and Art Education, Faculty of Pedagogy John von Neumann University, Hungary

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.27.02

Słowa kluczowe:

alfabetyzacja, dobra praktyka, edukacja nieformalna, współpraca bibliotekarzy, nauczyciele i przyszli nauczyciele

Abstrakt

Rozpoczęty w lutym 2014 r. Projekt ELINET był realizowany przez 2 lata, przez 28 krajów europejskich. Jego celem była analiza i konsultacje w zakresie lokalnych, regionalnych, krajowych i ponadnarodowych polityk rozwoju umiejętności czytania i pisania, podnoszenie świadomości na temat alfabetyzacji oraz koordynowanie kampanii. Ostatecznie, efektem działania sieci było utworzenie Europejskiej ramy dobrych praktyk w podnoszeniu poziomu umiejętności czytania i pisania oraz przykładów jej zastosowania. Artykuł ma na celu przedstawienie sposobu, w jaki zebrano i zweryfikowano dobre praktyki, opisuje również dobrą praktykę (prowadzoną przez Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Johna von Neumanna w ramach programu „Czytanie należy do wszystkich, nawet do Ciebie!”), stworzoną w oparciu o dobre praktyki ELINET.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Ildikó Szabó - Department of Mother Tongue and Art Education, Faculty of Pedagogy John von Neumann University, Hungary

Ildikó Szabó has a PhD in Lingusitics. She teaches Linguistics, Methodology, American Literature and Civilization. She is involved in pre-service and in-service teacher training. She also teaches English in a primary school. She takes part in international researches on language teaching (CulTiFoLa, pri-sec-co, MOLAN, INTACT, AduLeT) and reading literacy (ADORE, BaCuLit, ISIT, ELINET, BleTeach). Her research areas are: early language teaching, CLIL method, bilingual education, teacher training, literacy.

Bibliografia

ELINET (2016). European Framework of Good Practice in Raising Literacy Levels of Children, Adolescents and Adults. Final Version, March 2016. Retrieved 3rd September 2018 from: http://www.eli-net.eu/fileadmin/ELINET/Redaktion/user_upload/European_Framework_of_Good_Practice1.pdf
Google Scholar

ELINET (2018). Home Page. Retrieved 3rd September 2018 from http://www.eli-net.eu/
Google Scholar

EU High Level Group of Experts on Literacy. Final Report (2012). Retrieved 4th February 2016 from: https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/96d782cc-7cad-4389-869a-bbc8e15e5aeb/language-en
Google Scholar

Garbe, Christine, Holle, Karl & Swantje, Weinhold (eds.) (2010). ADORE – Teaching Struggling Adolescent Readers in European Countries . Frankfurt am Main; New York: Peter Lang.
Google Scholar

OECD (2001). Knowledge and Skills for Live. First results from the OECD Programme for International Student Assessment (PISA) 2000. Retrieved 15th November 2018 from: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264195905-en.pdf?expires=1543253615&id=id&accname=guest&checksum=32C9D964D2669A0BF657AB0F1F60C03B
Google Scholar

Steklács, János, Szabó, Ildikó & Szinger, Veronika (2013). Teaching Adolescent Struggling Readers: a Comparative Study of Good Practices in European Countries. In: Texts and Contexts: Collisions and Collusions Selected Papers (pp. 93–103).Vilnius: Vilnius University.
Google Scholar

Szabó, Ildikó, Szinger, Veronika & Steklács, János (2011). Basic Curriculum for Teachers' Professional Development in Content Area Literacy in Secondary School. In: Hegedűs Orsolya, Psenaková Ildikó (eds.), Science for education – Education for Science (pp. 217–222). Nitra: I. Constantine University.
Google Scholar

Szabó, Ildikó (2012). A gyermek- és ifjúsági korosztály olvasási képességének fejlesztése a nem formális képzés keretén belül a Kecskeméti Főiskolán. In: Agtedu 2012. A MagyarTudomány Ünnepe alkalmából rendezett tudományos konferencia kiadványa (pp. 279–284). Kecskemét: Kecskeméti Főiskola.
Google Scholar

Szabó, Ildikó & Steklács, János (2013). The Evaluation of BaCuLit-project in Hungary. Procedia – Social and Behavioral Sciences 81 (28), 638–643
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.06.489

“Tudásdepó-Expressz” a Kecskeméti Főiskolán. “Értő olvasás – piacképes tudás”– Szolgáltatásfejlesztés a szövegértés és a digitális korszerűsítés területén az élethosszig tartó tanulás érdekében a Kecskeméti Főiskolán. “Az olvasás mindenkié, a tiéd is!” (2013). Kecskemét: Kecskeméti Főiskola.
Google Scholar

Opublikowane

2018-12-30

Jak cytować

Szabó, I. (2018). Dobra praktyka (oparta na kryteriach ELINET) edukacji pozaformalnej angażującej bibliotekę w celu poprawy umiejętności czytania i pisania (na przykładzie projektu węgierskiego). Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 2(27), 37–54. https://doi.org/10.18778/0860-7435.27.02

Numer

Dział

Articles