Współczesne trendy w edukacji przyszłych nauczycieli bibliotekarzy na przykładzie Katedry Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego

Autor

  • Mariola Antczak Uniwersytet Łódzki, Katedra Informatologii i Bibliologii

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.22.23.06

Słowa kluczowe:

edukacja, kompetencje, nauczyciele bibliotekarze, szkoła, aktywizujące metody nauczania

Abstrakt

Wskazano najważniejsze cele edukacji XXI wieku, które powinny przyświecać pracującym w zawodzie nauczycielom bibliotekarzom, w równym stopniu, co nauczycielom przedmiotowym odpowiedzialnym za kształcenie odpowiednich kompetencji młodego pokolenia Polaków. W tekście znajdziemy omówienia podstaw prawnych kształcenia nauczycieli bibliotekarzy oraz prezentację praktycznych rozwiązań stosowanych w Katedrze Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej (od lipca 2016 r. Katedrze Informatologii i Bibliologii) Uniwersytetu Łódzkiego. Skupiono się na omówieniu wybranych form pracy ze studentami oraz aktywnych metodach ich nauczania, które znajdują przełożenie na późniejszą aktywizację przez nich uczniów w szkołach.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Antczak, Mariola. (2011). Wyzwania oświatowe początku XXI wieku a edukacja nauczycieli bibliotekarzy w Katedrze Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego w latach 2004–2009. W: E. Andrysiak (red.), Ludzie i książki: Studia i szkice bibliologiczno-bibliograficzne (s. 433–446). Łódź: Wydaw. Ibidem.
Google Scholar

Chwalba, Andrzej. (2004). Współczesne problemy dydaktyki akademickiej. W: D. Skulicz (red.), W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej (s. 15–17). Kraków, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Day, Christopher. (2004). Rozwój zawodowy nauczyciela. Uczenie się przez całe życie . Gdańsk: Gdańskie Wydaw. Psychologiczne.
Google Scholar

De Bono, Edward. (2008). Sześć kapeluszy myślowych. Gliwice: Helion.
Google Scholar

Karkowski, Bogumił. (1999). Kształcenie podyplomowe bibliotekarzy a potrzeby społeczeństwa informacyjnego. Acta Universitatis Lodziensis.Folia Librorum, 9, 25–29.
Google Scholar

Konieczna, Jadwiga & Karkowski, Bogumił. (2001). Książka, czytelnik i biblioteka szkolna w kręgu zainteresowań studentów bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Łódzkiego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 10, 169–181.
Google Scholar

Krzyżewska, Jadwiga. (1998). Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej . Cz. 1. Suwałki: AU OMEGA.
Google Scholar

Matwijów, Bogusława. (2004). Kształcenie akademickie w perspektywie uczenia się przez całe życie (lifelong learning). W: D. Skulicz (red.), W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej, (s. 87-90). Kraków, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

OECD. (1996). Lifelong Learning for All. Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development.
Google Scholar

Pacławska, Kazimiera. (2004). Ewaluacja w dydaktyce akademickiej. W: D. Skulicz (red.) W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej , (s. 121–134). Kraków, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Palka, Stanisław. (2004). Aktualne tendencje w dydaktyce akademickiej W: D. Skulicz (red.), W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej , (s. 31–36). Kraków, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

UNESCO. (2001). Education for All. The year 2000 Assesment . Pobrany 20 października 2016, z: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001200/120058e.pdf
Google Scholar

UNESCO & OECD. (2001). Teachers for Tomorrow’s Schools. Analysis of the World Education Indicators. 2001 Edition. Paris: OECD Publishing, UNESCO Publishing.
Google Scholar

Toffler, Alvin. (1991). Powershift. New York: Bantam Books.
Google Scholar

Akty legislacyjne (w porządku chronologicznym)
Google Scholar

Ustawa z dnia 26.01.1982 r., Karta Nauczyciela (1982), Dz. U. 1983 nr 5.
Google Scholar

Zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 30. 06. 1982 r. w sprawie norm zatrudnienia nauczycieli–bibliotekarzy (1982), Dz. Urz. MOiW 1982 nr 8, poz. 69.
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 24. 08. 1982 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (1982), Dz. Urz. 1982 nr 29, poz. 206.
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 10. 10. 1991 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (1991), Dz. U. 1991, poz. 433.
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie standardów kształcenia nauczycieli (2004). [online], Dz. U. Nr 207, poz. 2110, [dostęp: 07.04.2013], dostępny w Internecie: <http://bip.men.gov.pl/men_bip/akty_pr_1997–2006/rozp _302.php?wrapper=test>
Google Scholar

Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (2005), Dz. U. nr 164, poz. 1365, z późn. zm.
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (2008) Dz. U. z dn. 15 stycznia 2009 r. 4.17 [online], [dostęp: 07.04.2013 r.], dostępny w Internecie: <http://www.lex.pl/du–akt/–/akt/dz–u–09–4–17>
Google Scholar

Ustawa z dnia 18 marca 2011 r. Prawo o szkolnictwie wyższym ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw (2011), Dz. U. Nr 84, poz. 455 i Nr 112, poz. 654. Tekst ujednolicony: Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym [online], Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm., [dostęp: 07.04.2013], dostępny w Internecie: <http://www.nauka.gov.pl//fileadmin/user_upload/szkolnictwo/Reforma/20110523_USTAWA_z_dnia_27_lipca_2005.pdf>
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (2012) [online], [dostęp: 07.04.2013], dostępny w Internecie: <http://www.uj.edu.pl/documents/1333504/4915309/17.01.2012_Rozp.MNiSW_standardy_ksztalcenia_dla_nauczycieli.pdf>
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-12-30

Jak cytować

Antczak, M. (2016). Współczesne trendy w edukacji przyszłych nauczycieli bibliotekarzy na przykładzie Katedry Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 1(22-23), 81–106. https://doi.org/10.18778/0860-7435.22.23.06

Numer

Dział

Articles