Czy aplikacja Genial.ly rzeczywiście jest genialna? O potencjale narzędzi online podczas zdalnego nauczania języka polskiego jako obcego

Autor

  • Paulina Kaźmierczak Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź https://orcid.org/0000-0002-6980-5988

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.33

Słowa kluczowe:

język polski jako obcy, aplikacja, zdalne nauczanie, Genial.ly, lekcje online

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie możliwości wykorzystania narzędzia Genial.ly podczas zdalnych zajęć z cudzoziemcami. Aplikacja umożliwia nie tylko tworzenie gier, quizów lub pokoi zagadek, ale także infografik, interaktywnych ilustracji, przewodników, zadań typu prawda–fałsz, ćwiczeń polegających na łączeniu par oraz uzupełnianiu osi czasu lub mapy. Nauczyciel ma również możliwość zaprojektowania prezentacji w trzech wariantach: tradycyjnym – z użyciem tekstu oraz grafiki, wideo – w formie krótkiego filmu, który może stanowić alternatywę dla webinarów, a także w wersji rozdziału z podręcznika łączącego treści wprowadzane podczas zajęć z krótkim quizem sprawdzającym przyswojoną wiedzę. Artykuł nie tylko prezentuje potencjał popularnej aplikacji, ale podaje również przykłady konkretnych sposobów wykorzystania narzędzia podczas lekcji języka polskiego jako obcego. Przedstawione zadania stworzone w aplikacji Genial.ly zostały zweryfikowane w grupach cudzoziemskich podczas zajęć prowadzonych zdalnie, zarówno jako element lekcji w czasie rzeczywistym, jak i praca domowa.

Bibliografia

genial.ly 1: https://view.genial.ly/5ecd7ec18035300d8e160bf9/horizontal-infographic-lists-rodzina-kobiety-vs-mezczyzni [06.06.2020].
Google Scholar

genial.ly 2: https://view.genial.ly/5ed50e835267300d859bab8f/presentation-album-rodzinny [06.06.2020].
Google Scholar

genial.ly 3: https://view.genial.ly/5ed7b9f5fa75bb0d9d179ae5/vertical-infographic-czas-terazniejszy [06.06.2020].
Google Scholar

genial.ly 4: https://view.genial.ly/5ed7cf23fa75bb0d9d179dbc/game-rzutki-czas-terazniejszy [06.06.2020].
Google Scholar

genial.ly 5: https://view.genial.ly/5ed7d30723f1c90d96099e2a/game-memory-czasowniki [06.06.2020].
Google Scholar

genial.ly 6: https://view.genial.ly/5ece86f94cb8330da0633ef9/interactive-image-czasy [06.06.2020].
Google Scholar

genial.ly 7: https://view.genial.ly/5ed8e945c1e3480d9b9c9abd/game-breakout-znani-polacy-pokoj-zagadek [06.06.2020].
Google Scholar

genial.ly 8: https://view.genial.ly/5ede4c0ad02b340d647a9b2b/video-presentation-znani-polacy [06.06.2020].
Google Scholar

genial.ly 9: https://www.eduelo.pl [06.06.2020].
Google Scholar

genial.ly 10: https://view.genial.ly/5edf4b00fa7f690d0c882f04/learning-experience-challenges-sportowcy [06.06.2020].
Google Scholar

Gruza D., Pabiańczyk A., 2016, Język polski 2.0 – zastosowanie nowoczesnych technologii w nauczaniu języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar

Halicka A., 2019, Genial.ly – genialna platforma dla nowoczesnych nauczycieli, „Biblioteka – Centrum Informacji”, nr 2, s. 8–13.
Google Scholar

Lipińska E., Seretny A., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

online 1: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse [06.06.2020].
Google Scholar

online 2: https://ed.ted.com [06.06.2020].
Google Scholar

online 3: https://www.youtube.com [06.06.2020].
Google Scholar

online 4: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/nationalresponses [06.06.2020].
Google Scholar

online 5: https://mamstartup.pl/genial-ly-zebralo-runde-w-wysokosci-5-milionow-dolarow [6.05.2020].
Google Scholar

online 6: https://blog.genial.ly/en/bett-2020-reward-experience/ [06.06.2020].
Google Scholar

online 7: https://startupacademy.pl/co-to-jest-startup/ [06.06.2020].
Google Scholar

online 8: https://www.genial.ly/login [06.06.2020].
Google Scholar

online 9: https://app.genial.ly/plans?from=burgerbar_my_plan [06.06.2020].
Google Scholar

online 10: http://www.superbelfrzy.edu.pl/glowna/genially-genialne-narzedzie-na-czas-edukcji-zdalnej-i-nie-tylko/ [06.06.2020].
Google Scholar

online 11: https://etwinning.pl/tydzien-z-genial-ly/ [06.06.2020].
Google Scholar

online 12: https://www.specjalni.pl/2020/03/plakat-w-genialy-wiosenne-zadania.html [06.06.2020].
Google Scholar

online 13: https://polonistkaprzytablicy.blogspot.com/2020/02/instrukcja-genially.html?m=0 [06.06.2020].
Google Scholar

online 14: https://www.polskizklasa.pl/genialne-genially-czyli-instrukcja-dla-poczatkujacych/ [06.06.2020].
Google Scholar

online 15: https://www.facebook.com/groups/868064883659074/ [06.06.2020].
Google Scholar

online 16: http://www.polskamacierz.com/gdzieszukacinspiracji.html [06.06.2020].
Google Scholar

online 17: http://eduplus.com.pl [06.06.2020].
Google Scholar

Osowska I., 2017, Genial.ly – genialna pomoc dydaktyczna, „TIK w edukacji”, nr 6, s. 54–55.
Google Scholar

Szczepan-Jakubowska D., 2017, Nauka przez doświadczenie i działanie – przyszłość organizacji i przyszłość szkoleń, w: M. Gromadzka (red.), Uczenie dorosłych okiem praktyka, Warszawa.
Google Scholar

Żylińska M., 2013, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń, s. 83–92.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2020-12-23

Jak cytować

Kaźmierczak, P. (2020). Czy aplikacja Genial.ly rzeczywiście jest genialna? O potencjale narzędzi online podczas zdalnego nauczania języka polskiego jako obcego . Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 27, 559–570. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.33