Testowanie biegłości językowej uczniów w wieku szkolnym na przykładzie języka polskiego jako obcego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.26

Słowa kluczowe:

egzamin certyfikatowy, testowanie, biegłość językowa, młodzież szkolna, dwu- i wielojęzyczność

Abstrakt

Artykuł porusza kwestię testowania i certyfikacji znajomości języka polskiego u uczniów dwu- i wielojęzycznych. Autorki przedstawiają polskie i zagraniczne rozwiązania systemowe, charakteryzując zróżnicowane podejścia do koncepcji poświadczania znajomości polszczyzny zarówno w Polsce, jak i w Niemczech, Irlandii oraz w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej.

Szczegółowo zostały omówione: niemiecka matura z języka polskiego (Abiturprüfung Polnisch) oraz tamtejszy certyfikat TELC, irlandzki Leaving Certificate Polish oraz amerykańska Seal of Biliteracy i egzamin LOTE Polish. Autorki tekstu zwracają przy tym uwagę na nowość, jaką w Polsce stanowią egzaminy certyfikatowe z JPJO w tzw. grupie dostosowanej do potrzeb dzieci i młodzieży i prezentują wyniki sondażu opinii na ten temat wśród zdających w wieku 14–17 lat, uwypuklając znaczenie i rolę tych egzaminów z perspektywy młodzieży. W podsumowaniu dyskutowana jest kwestia konkurencyjności polskich egzaminów certyfikatowych DiM wobec tego typu oferty zagranicznej.

 

Bibliografia

ESOKJ – Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Warszawa.
Google Scholar

Janowska I., Stolarczyk B. (2017), Certyfikacja znajomości języka polskiego w Niemczech, „Polski w Niemczech. Pismo Federalnego Związku Nauczycieli Języka Polskiego/Polnisch in Deutschland. Zeitschrift der Bundesvereinigung der Polnischlehrkräfte”, nr 4, s. 20–32, http://polnischunterricht.de/wp-content/uploads/2017/03/2016_4.pdf [dostęp 27.04.2020]
Google Scholar

KMK (2013), Einheitliche Prüfungsanorderungen in der Abiturprüfung Polnisch (Beschluss der Kultusministerkonferenz vom 15.10.1993 i. d. F. vom 06.06.2013), http://www.kmk.org/fi-leadmin/Dateien/veroeffentlichungen_beschluesse/1993/1993_10_15-EPA-Polnisch.pdf [dostęp 29.04.2020]
Google Scholar

KMK (2017), Zur Situation des Polnischunterrichts in der Bundesrepublik Deutschland (Beschluss der Kultusministerkonferenz vom 22.08.1991 i. d. F. vom 02.05.2017), http://www.kmk.org/fileadmin/Dateien/veroeffentlichungen_beschluesse/1991/1991_08_22-Situation_Polnischunterricht.pdf [dostęp 28.04.2020]
Google Scholar

KMK (2019), Basic structure of the educational system in the Federal Republic of Germany (Diagram), https://www.kmk.org/fileadmin/Dateien/pdf/Dokumentation/en_2019.pdf [dostęp 27.04.2020]
Google Scholar

Rabiej A., Testowanie biegłości językowej uczniów w wieku szkolnym w ramach egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego (w przygotowaniu).
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dn. 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20160000405 [dostęp 07.09.2020]
Google Scholar

Telc GmbH (2013), Egzaminpróbny 1. Język polski szkoła. Przygotowaniedoegzaminu. B1·B2, http://www.telc.net/fileadmin/user_upload/uebungstest_polnisch.pdf [dostęp 02.05.2020]
Google Scholar

Telc Sprachenzertifikate. Leitfaden für Schulen, https://www.telc.net/fileadmin/user_upload/Informationsmaterial/leitfaden_fuer_schulen.pdf [dostęp 02.05.2020]
Google Scholar

Telus M. (2013), Die Situation der polnischen Sprache in Deutschland, „Polski w Niemczech. Pismo Federalnego Związku Nauczycieli Języka Polskiego/Polnisch in Deutschland. Zeitschrift der Bundesvereinigung der Polnischlehrkräfte”, nr 1, s. 8–21, http://polnischunterricht.de/wp-content/uploads/2016/08/gazeta2013.pdf [dostęp 29.04.2020]
Google Scholar

Ustawa z dnia 12 czerwca 2015 r. o zmianie o języku polskim, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20150001132 [dostęp 7.09.2020]
Google Scholar

http://certyfikatpolski.pl/wp-content/uploads/2017/03/1_Ustawa.pdf [dostęp 07.09.2020]
Google Scholar

http://certyfikatpolski.pl/wp-content/uploads/2017/03/2_Rozporzadzenie-o-PKdsPZJPjO.pdf [dostęp 7.09.2020]
Google Scholar

http://certyfikatpolski.pl/wp-content/uploads/2018/05/rozp_26_2_16.pdf [dostęp 07.09.2020]
Google Scholar

http://szkolajp.com/zajecia-pozaszkolne-2/ [dostęp 08.05.2020]
Google Scholar

http://www.centralapolskichszkol.org/egzaminy/egzamin-lote [dostęp 08.05.2020].
Google Scholar

http://www.dobrapolskaszkola.com/seal-of-biliteracy-a-egzaminy-lote-i-ap/ [dostęp 09.05.2020]
Google Scholar

http://www.dobrapolskaszkola.com/seal-of-biliteracy-czyli-kredyty-za-dwujezycznosc/ [dostęp 09.05.2020]
Google Scholar

http://www.dziennik.com/publicystyka/artykul/wszystko-o-egzaminie-regents-z-jezyka-polskiego [dostęp 08.05.2020]
Google Scholar

http://www.education.ie/en/The-Education-System/Post-Primary/ [dostęp 06.05.2020]
Google Scholar

https://avantassessment.com/stamp4s [dostęp 11.05.2020]
Google Scholar

https://dobraszkolanowyjork.com/przylacz-sie-do-akcji-zebrania-funduszy-na-egzamin-z-jezyka-polskiego-w-usa/ [dostęp 09.05.2020]
Google Scholar

https://dobraszkolanowyjork.com/szkoly-polonijne-moga-ubiegac-sie-o-global-seal-of-biliteracy-dla-uczniow/ [dostęp 11.05.2020]
Google Scholar

https://migration.bildung-rp.de/herkunftssprachen-unterricht-hsu/telc-sprachzertifikat.html [dostęp 02.05.2020]
Google Scholar

https://sealofbiliteracy.org/faq/ [dostęp 11.05.2020]
Google Scholar

https://sealofbiliteracypopolsku.com/2019/07/17/poziomy-wymagane-do-programu-seal-of-bilite-racy-w-poszczegolnych-stanach/ [dostęp 12.05.2020]
Google Scholar

https://sealofbiliteracypopolsku.com/2019/07/17/tabela-porownawcza-poziomow-bieglosci-jezykowej-stamp4s-actfl-i-europejskiego-systemu-opisu-ksztalcenia-jezykowego/ [dostęp 12.05.2020]
Google Scholar

https://sealofbiliteracypopolsku.com/ [dostęp 11.05.2020]
Google Scholar

https://stamp4s.avantassessment.com/avant/do/samplelogin [dostęp 11.05.2020]
Google Scholar

https://theglobalseal.com/ [dostęp 11.05.2020]
Google Scholar

https://www.education.ie/en/Learners/Information/Leaving-Certificate-Grading-Scale-and-Revised-Common-Points-Scale/Leaving-Certificate-Grading-Scale-and-Revised-Common-Points-Scale.html [dostęp 06.05.2020]
Google Scholar

https://www.examinations.ie/?l=en&mc=ex&sc=eu [dostęp 06.05.2020]
Google Scholar

https://www.examinations.ie/exammaterialarchive/ [dostęp 06.05.2020]
Google Scholar

https://www.examinations.ie/statistics/ [dostęp 06.05.2020]
Google Scholar

https://www.kmk.org/kmk/information-in-english.html [dostęp 27.04.2020]
Google Scholar

https://www.kmk.org/themen/berufliche-schulen/duale-berufsausbildung/kmk-fremdsprachenzertifikat.html [dostęp 28.04.2020]
Google Scholar

https://www.mk.niedersachsen.de/startseite/aktuelles/presseinformationen/mehrsprachig-erfolgreich-sein--kultusministerin-heiligenstadt-zeichnet-rund-90-schuelerinnen-und-schueler-mit-sprachzertifikat-ihrer-herkunftssprache-aus-137424.html [dostęp 02.05.2020]
Google Scholar

https://www.telc.net/pruefungsteilnehmende/sprachpruefungen/pruefungen/detail/telc-jezyk-polski-b1b2-szkola.html [dostęp 02.05.2020]
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2020-12-23

Jak cytować

Rabiej, A., & Banach, M. (2020). Testowanie biegłości językowej uczniów w wieku szkolnym na przykładzie języka polskiego jako obcego . Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 27, 451–467. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.26