Kategoria rodzaju gramatycznego w systemie językowym, dyskursie i glottodydaktyce

Autor

  • Edyta Pałuszyńska Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź https://orcid.org/0000-0003-3036-0827

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.28

Słowa kluczowe:

językoznawstwo, rodzaj gramatyczny, glottodydaktyka, metodyka

Abstrakt

Celem artykułu jest opis kategorii rodzaju w języku polskim z trzech perspektyw: systemu gramatycznego, dyskursu oraz glottodydaktyki. W opisie gramatycznym autorka kładzie nacisk na funkcję składniową oraz zasady podziału rzeczowników na rodzaje. Zwraca uwagę na różny sposób językowego symbolizowania płci w dyskursie, który może być rozbieżny z rodzajem gramatycznym. Zauważa różnice między przyswajaniem omawianej kategorii przez rodzimych i nierodzimych użytkowników. Z perspektywy gramatyki pedagogicznej analizuje błędy cudzoziemców w zakresie rodzaju i proponuje ogólne zasady nauczania tej kategorii.

Bibliografia

Bobrowski I., 2005, Rodzaj gramatyczny rzeczownika a jego liczba, „Język Polski”, z. 2, s. 83–89.
Google Scholar

Brzozowska D., 2005, Kategoria rodzaju we współczesnym języku polskim, „Język Polski”, z. 1, s. 36–42.
Google Scholar

Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia (GWJP), 1998, R. Grzegorczykowa, R. Laskowski, H. Wróbel (red.), Warszawa.
Google Scholar

Kaleta Z., 1995, Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
Google Scholar

Kita M., 1998, Wybieram gramatykę! Gramatyka języka polskiego w praktyce (dla cudzoziemców zaawansowanych), t. 1, Katowice.
Google Scholar

Kurcz I., 2005, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa.
Google Scholar

Madelska L., Warchoł-Schlottmann M., 2013, Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego, https://www.infor.pl/akt-prawny/DZU.2016.061.0000405,rozporzadzenie-ministra-nauki-i-szkolnictwa-wyzszego-w-sprawie-egzaminow-z-jezyka-polskiego-jako-obcego.html [20.03.2018].
Google Scholar

Stefańczyk W. T., 2007, Kategoria rodzaju i przypadka polskiego rzeczownika. Próba synchronicznej analizy morfologicznej, Kraków.
Google Scholar

Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, Kraków.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-12-20

Jak cytować

Pałuszyńska, E. (2019). Kategoria rodzaju gramatycznego w systemie językowym, dyskursie i glottodydaktyce. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 26, 413–423. https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.28

Inne teksty tego samego autora