Wzorzec struktury charakterystyki postaci i jego realizacje w pracach obcokrajowców uczących się języka polskiego na poziomie A2

Autor

  • Justyna Sochacka Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź; Uniwersytet Łódzki, Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców, ul. Jana Matejki 21/23, 90-001 Łódź https://orcid.org/0000-0001-8111-4701

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.17

Słowa kluczowe:

charakterystyka postaci, kompetencja tekstowa, kompetencja tekstotwórcza, kompozycja, metodyka nauczania, nauczanie języka polskiego jako obcego, obcokrajowiec

Abstrakt

Artykuł podejmuje pewne zagadnienia tekstowe związane z produkcją form pisemnych na lekcjach języka polskiego jako obcego. Jest próbą analizy kompozycji charakterystyk przyjaciela pisanych przez słuchaczy Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ. Ukazuje globalną strukturę tych prac, ich podziały formalne, delimitację tekstu oraz użycie wypowiedzi metatekstowych. Bada ponadto stopień opanowania przez studentów treści nauczania, które nabyli podczas zajęć omawiających technikę pisania charakterystyki bezpośredniej. Podaje przykłady ćwiczeń dydaktycznych przydatnych cudzoziemcom w prawidłowej realizacji wzorca omawianej formy pisemnej.

Bibliografia

Burkat A., Jasińska A., 2005, Hurra!!! Po polsku 2. Podręcznik studenta, Kraków.
Google Scholar

Dobrzyńska T., 1974, Delimitacja tekstu literackiego, Wrocław.
Google Scholar

Dobrzyńska T., 1996, Tekst w perspektywie stylistycznej, w: T. Dobrzyńska (red.), Tekst i jego odmiany, Warszawa, s. 125–141.
Google Scholar

Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa.
Google Scholar

Jaroszak Z., 2003, Składania i styl wypracowań licealistów, Słupsk.
Google Scholar

Juda-Mieloch M., 2003, Wędrówki humanistyczne. Trzymaj formę! O pisemnych formach wypowiedzi w szkole, Łódź.
Google Scholar

Kaczorowska H., Ruszkowski M., 1996, Udział wypowiedzeń pojedynczych i złożonych w tekstach pisanych uczniów klas VII szkół miejskich i wiejskich województwa kieleckiego, „Kieleckie Studia Filologiczne”, nr 10, s. 71–76.
Google Scholar

Kowalikowa J., 1999, Świadomość normy stylistycznej wśród nauczycieli i uczniów, w: J. Miodek (red.), Mowa rozświetlona myślą. Świadomość normatywno-stylistyczna współczesnych Polaków, Wrocław, s. 149–158.
Google Scholar

Krauz M., 1996, Zdania inicjalne w języku polskim, Rzeszów.
Google Scholar

Kubik A., 1995, Niektóre cechy wypowiedzi pisemnych uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej, w: J. Ożdżyński (red.), Językowy obraz świata dzieci i młodzieży, Kraków, s. 344–351.
Google Scholar

Kuziak M., Rzepczyński S., 2002, Jak dobrze napisać: opowiadanie, podanie, streszczenie, życiorys, ogłoszenie, list motywacyjny, podziękowanie, referat, pracę magisterską, Warszawa.
Google Scholar

Lipińska E., Dąmbska E. G., 2016, Pisać jak z nut. Podręcznik rozwijający sprawność pisania. Dla obcokrajowców na poziomie B1+/B2, Kraków.
Google Scholar

Maćkiewicz J., 2010, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa.
Google Scholar

Małkowska-Zegadło H., 1983, Rozwój języka mówionego i pisanego uczniów w wieku 8–11 lat, Warszawa.
Google Scholar

Nowak E., 2014, Stworzyć tekst. Uczniowska kompetencja tekstotwórcza w edukacji polonistycznej, Kraków.
Google Scholar

Pilich J., 1972, Błędy gwarowe w wypracowaniach, w: Z. Saloni (red.), Prace pisemne z języka polskiego w szkole średniej, Warszawa, s. 181–200.
Google Scholar

Przygoda J., 2015, Od opisu do eseju. Pisemne formy wypowiedzi, Białystok.
Google Scholar

Rabiej A., Seretny A., Lipińska E., Janowska I., Turek P. (red.), 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar

Saloni Z., 1968, Błędy uczniowskie w zakresie konstrukcji dłuższych odcinków tekstu, „Poradnik Językowy”, nr 1, s. 32–39.
Google Scholar

Saloni Z., 1971, O ortografii wypracowań, „Poradnik Językowy”, nr 7, s. 462–471.
Google Scholar

Saloni Z., 1975, O stylu wypowiedzi uczniowskich, „Poradnik Językowy”, nr 3, s. 151–157.
Google Scholar

Tabisz A., 2006, Kompetencja tekstotwórcza uczniów na przykładzie rozprawki, Opole.
Google Scholar

Wolańska E., 2003, Kompozycja i spójność wypowiedzi językowej. Strategiczne pozycje tekstowe, w: E. Bańkowska, A. Mikołajczuk (red.), Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Warszawa, s. 119–148.
Google Scholar

Zdunkiewicz-Jedynak D., 2008, Wykłady ze stylistyki, Warszawa.
Google Scholar

Zok-Smoła A., 2013, Uwagi o stylu wypowiedzi pisemnych uczniów szkół podstawowych, w: H. Synowiec, M. Kubarek (red.), Odmiany polszczyzny w szkole: teoria i praktyka, Katowice, s. 189–201.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-12-19

Jak cytować

Sochacka, J. (2019). Wzorzec struktury charakterystyki postaci i jego realizacje w pracach obcokrajowców uczących się języka polskiego na poziomie A2. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 26, 245–257. https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.17