Words and Herbs: Julian Tuwim and the Poetry of Mindfulness

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2299-7458.08.26

Słowa kluczowe:

mindful poetry, mindfulness, Julian Tuwim

Abstrakt

In this article, the author discusses the subject of pro-peace education with the use of poetry, and its influence on the mental well-being of children. She indicates Julian Tuwim as one of the Polish trailblazers of the 20th-century trend of mindfulness, which instructs how to establish a harmonious relationship with oneself and the environment. She discusses studies which focus on the methods used when working during school lessons of the Polish language; methods which employ mindful poetry. The author argues that there exists a relationship between internal equanimity and global peace.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Joanna Roszak - Polish Academy of Sciences, Institute of Slavic Studies

Joanna Roszak – Ph.D. hab., professor at the Institute of Slavic Studies, Polish Academy of Sciences; co-founder and vice-president of the Joseph Rotblat Foundation, a poet, and a teacher. She recently published: Miejsce i imię. Poeci niemieckojęzyczni żydowskiego pochodzenia, Słyszysz? Synagoga. Wychodząc spod poznańskiej synagogi przy Wronieckiej, as well as Żuraw z origami. Opowieść o Józefie Rotblacie.

Bibliografia

Antologia poezji dziecięcej, selected and edited by J. Cieślikowski, additional commentary and verification by G. Frydrychowicz and P. Matuszewska, Wrocław–Warsaw–Kraków–Gdańsk 1981.
Google Scholar

Baluchowa A., Krytyka tematyczna, “Polonistyka” 1995, issue 2.
Google Scholar

Błoński J., Miłosz jak świat, Kraków 1998.
Google Scholar

Brückner A., Pokój (entry), [in:] Słownik etymologiczny języka polskiego, Warsaw 1970, pp. 243-244.
Google Scholar

Burkot S., Faron B., Uryga Z., Wiedza o literaturze na użytek szkoły, “Pamiętnik Literacki” 1975, collection 2, pp. 79-97.
Google Scholar

Burzyńska A., Markowski M.P., Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006.
Google Scholar

Chrząstowska B., Teoria literatury w szkole. Z badań nad recepcją liryki, Wrocław–Warsaw–Kraków–Gdańsk 1979.
Google Scholar

Cudak R., Modele odbioru poezji Skamandra: Casus Wierzyńskiego, Katowice 1986.
Google Scholar

Czernianin W., Catharsis in Poetry Therapy, “Polish Journal of Applied Psychology” 2013, vol. 12(2), pp. 25-38.
Google Scholar

Dauksza A., ‘Posłuchaj, jak mi prędko bije twoje serce’: Afektywny potencjał poezji Wisławy Szymborskiej, “Wielogłos” 2016, issue 3, pp. 55-74.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4467/2084395XWI.16.020.6404

Des Loges M., Przeżycie a przedmiot w dziele literackim. Uwagi z pogranicza teorii dydaktyki i literatury, “Polonista” 1936, collection 2-4.
Google Scholar

Frączek A., Rany Julek. O tym, jak Julian Tuwim został poetą, illustrated by J. Rusinek, Łódź 2017.
Google Scholar

Głowiński M., Poetyka Tuwima a polska tradycja literacka, Warsaw 1962.
Google Scholar

Hawkins K., Mindful Teacher, Mindful School: Improving Wellbeing in Teaching and Learning, Los Angeles–London–New Delhi 2017.
Google Scholar

Hinds D., https://www.dailymail.co.uk/news/article-6663903/Thousands-pupils-given-meditation-lessons-help-cope-pressure.html
Google Scholar

Inglot M., Nauczać dla literatury, “Życie Literackie” 1976, issue 20.
Google Scholar

Jarzębski J., Być samym czystym patrzeniem bez nazwy, [in:] Poznawanie Miłosza 3, 1999-2010, ed. A. Fiut, Kraków 2011.
Google Scholar

Jaszczyk A., Kochaniak B., “Czarodziejski pyłek”, czyli metafora i bajka we wspomaganiu rozwoju małego dziecka, Kraków 2006.
Google Scholar

Kabat-Zinn J., Gdziekolwiek jesteś, bądź. Przewodnik uważnego życia, transl. H. Smagacz, Warsaw 2014.
Google Scholar

Kabat-Zinn J., Praktyka uważności dla początkujących, transl. J.P. Listwan, Warsaw 2014.
Google Scholar

Kania I., Czesław Miłosz a buddyzm, “Dekada Literacka” 2011, issue 1-2.
Google Scholar

Kudyba W., ‘Zostaw ten złudny umysł’. Echa medytacji zen w poezji Czesława Miłosza, [in:] Medytacja. Postawa intelektualna, sposób poznania, gatunek dyskursu, eds. T. Kostkiewiczowa, M. Saganiak, Warsaw 2010.
Google Scholar

Łukszo W., Praca nad utworem poetyckim na lekcjach języka polskiego w klasie VIII, Warsaw 1956.
Google Scholar

Maleszyńska J., Apologia piosenki. Studia z historii gatunku, Poznań 2013.
Google Scholar

Márai S., Księga ziół, transl. F. Netz, Warsaw 2003.
Google Scholar

Matywiecki P., Twarz Tuwima, Warszawa 2007.
Google Scholar

Michałowski P., Bukiet, wiecheć, ikebana: uwagi o kompozycji ‘Kwiatów polskich’, “Teksty Drugie” 1996, issue 6, pp. 113-131.
Google Scholar

Michałowski P., Prywatna kolekcja w depozycie fikcji: ‘Kwiaty polskie’ Juliana Tuwima, “Teksty Drugie” 2000, issue 3, pp. 179-195.
Google Scholar

Miłosz Cz., Przeciw poezji niezrozumiałej, [in:] Życie na wyspach, Kraków 1997.
Google Scholar

Molicka M., Terapeutyczne oddziaływanie literatury, [in:] Tabu w literaturze i sztuce dla dzieci, eds. B. Sochańska, J. Czechowska, Poznań 2012
Google Scholar

Niżyńka J., Królestwo małoznaczności. Miron Białoszewski a trauma, codzienność i queer, transl. A. Pokojska, Kraków 2018.
Google Scholar

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warsaw 1987.
Google Scholar

Paczoska E., Lekcje uważności. Moderniści i realizm, Warsaw 2018.
Google Scholar

Paszek J., Wiedza o literaturze na użytek szkoły, “Teksty” 1975, issue 3, pp. 148-160.
Google Scholar

Pellegrini A.D., Recess: Its Role in Education and Development, London 2005.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9781410613325

Poetry Therapy: The Use of Poetry in the Treatment of Emotional Disorders, ed. J.J. Leedy, New York 1969.
Google Scholar

Ratajska K., Julek. Podróże do krain wyobraźni Juliana Tuwima, Łódź 2013.
Google Scholar

Snel E., Daj przestrzeń… i bądź blisko. Mindfulness dla rodziców i ich nastolatków, transl. M. Falkiewicz, Warsaw 2017.
Google Scholar

Snel E., Uważność i spokój żabki, transl. M. Falkiewicz, Warsaw 2015.
Google Scholar

Stradecki J., W kręgu Skamandra, Warsaw 1977.
Google Scholar

Śniecikowska B., Poezja uważności – Czesław Miłosz i haiku, “Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2014, collection 1, pp. 9-26.
Google Scholar

The Poetry of Impermanence, Mindfulness, and Joy, ed. John Brehm, Somerville 2017.
Google Scholar

Trainin Blank B., Poetry Therapy: Using Words to Heal, https://www.socialworker.com/featurearticles/practice/Poetry_Therapy%3A_Using_Words_to_Heal/
Google Scholar

Tuwim J., Nauka szkolna i zainteresowania pozaszkolne, [in:] Pisma prozą, ed. J. Stradecki, Warsaw 1964.
Google Scholar

Tuwim J., Wiersze wybrane, ed. M. Głowiński, Wrocław 1973.
Google Scholar

Ubranek M., Wylękniony bluźnierca, Warsaw 2013.
Google Scholar

Uryga Z., O badaniu recepcji utworów lirycznych w szkole, Z badań nad sprawnością recepcji wierszy lirycznych w klasie maturalnej, [in:] Nowoczesne tendencje w dydaktyce literatury i języka polskiego, Rzeszów 1974.
Google Scholar

Walker T.D., Fińskie dzieci uczą się najlepiej, Co możemy zrobić, by nasze dzieci były szczęśliwe, wierzyły w siebie i lubiły szkołę?, transl. M. Kisiel-Małecka, Kraków 2017.
Google Scholar

Willard Ch., Child’s Mind. Mindfulness Practices to Help Our Children Be More Focused, Calm and Relaxed, Berkeley 2010.
Google Scholar

Włodarczyk A., Styl terapeutyczny w pracy nauczyciela polonisty, Kraków 2007.
Google Scholar

Wyka K., O czytaniu i rozumieniu współczesnej poezji, “Polonistyka” 1958, issue 6.
Google Scholar

Wyka K., Polonistyka w świetle szkoły, uczelni i nauki, “Ruch Literacki” 1961, issue 3.
Google Scholar

Żylińska M., Neurodydaktyka, czyli nauczanie przyjazne mózgowi, Toruń 2013.
Google Scholar

Opublikowane

2019-12-30

Jak cytować

Roszak, J. (2019). Words and Herbs: Julian Tuwim and the Poetry of Mindfulness. Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze, (8), 229–244. https://doi.org/10.18778/2299-7458.08.26

Numer

Dział

Articles