Admiration in Place of Imitation: Four Medallions by Gustaw Herling-Grudziński

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2299-7458.08.10

Słowa kluczowe:

medallion, ekphrasis, autobiography, Caravaggio, Rembrandt, Vermeer, Ribera

Abstrakt

The medallions devoted to Caravaggio, Rembrandt, Vermeer, and Ribera are a major collection of texts within Gustaw Herling-Grudziński’s entire output. Through them, he proved that he was able to write a moving text about painting while avoiding both the academic tone and flaunting his knowledge, as well as the dangers of ekphrasis transforming too often into irksome detailed inventories of the elements of a painter’s presentation. The decision to refer to these texts as medallions was equally a genological concept and a clever hedge, and a starting point for a discussion on the ambiguity of the very notion of a medallion. Herling-Grudziński would not have been himself if he had abandoned autobiographical reflections. When considering artists and their works ‘from aside’, he multiplied assumptions, proposed apocryphal versions of some biographical threads, and formulated bold unverifiable hypotheses – this was because he sided with a literary story, not an academic discourse.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Magdalena Śniedziewska - University of Wrocław

Magdalena Śniedziewska – Ph.D., researcher specialising in Polish and Italian languages, literatures, and cultures; assistant professor at the Department of Theory of Literature, Institute of Polish Philology, University of Wrocław. In 2015-2018, assistant professor at the Department of Historical Poetics, IBL PAN, as part of an NCN post-doc. Author of books: Wierność rzeczywistości. Zbigniew Herbert o postawie wobec świata i problemach jego reprezentacji (Kraków 2013), Siedemnastowieczne malarstwo holenderskie w literaturze polskiej po 1918 roku (Toruń 2014), “Osobiste sprawy i tematy”. Gustaw Herling-Grudziński wobec dwudziestowiecznej literatury włoskiej (Warsaw 2019), and “Nuta autobiograficzna”. O twórczości Gustawa Herlinga-Grudzińskiego (Kraków–Warsaw 2019). She studies the reception of the Italian literature in Poland, the relationships between literature and painting, and bird motifs in the Polish literature.

Bibliografia

Ajres A., L’autobiografia italiana nei racconti di Gustaw Herling-Grudziński, Rome 2018.
Google Scholar

Alpers S., Rembrandt’s Enterprise: The Studio and the Market, Chicago 1990.
Google Scholar

‘Cienie wielkich artystów’. Gustaw Herling-Grudziński i dawne malarstwo europejskie, eds. A. Stankowska, M. Śniedziewska, M. Telicki, Poznań 2013.
Google Scholar

Clark K., Rembrandt and the Italian Renaissance, London 1966.
Google Scholar

Głowiński M., Miniatura, [in:] Słownik terminów literackich, ed. J. Sławiński, Wrocław–Warsaw–Kraków 1998.
Google Scholar

Herling-Grudziński G., Dzieła zebrane, [in:] Eseje, ed. W. Bolecki, vol. 10, Kraków 2017.
Google Scholar

Herling-Grudziński G., Dziennik pisany nocą 1973-1979, Warsaw 1995.
Google Scholar

Herling-Grudziński G., Dziennik pisany nocą 1989-1992, Warsaw 1997.
Google Scholar

Herling-Grudziński G., Sześć medalionów i Srebrna Szkatułka, Warsaw 1994.
Google Scholar

Herling-Grudziński G., Bolecki W., Rozmowy w Dragonei, Warsaw 1997.
Google Scholar

Kostkiewiczowa T., Miniatura poetycka, [in:] Słownik terminów literackich, ed. J. Sławiński, Wrocław–Warsaw–Kraków 1998.
Google Scholar

Sendyka R., Nowoczesny esej. Studium historycznej świadomości gatunku, Kraków 2006.
Google Scholar

Sławiński J., Opowieść, [in:] Słownik terminów literackich, ed. J. Sławiński, Wrocław–Warsaw–Kraków 1998.
Google Scholar

Śniedziewska M., Niekonwencjonalne portrety. ‘Madonna del Parto’ Piera della Francesca i ‘Betsabee’ Rembrandta w oczach Herlinga, [in:] Świadectwo – mit – tajemnica. O Gustawie Herlingu-Grudzińskim, ed. Z. Kudelski, Warsaw 2019.
Google Scholar

Śniedziewska M., ‘Osobiste sprawy i tematy’. Gustaw Herling-Grudziński wobec dwudziestowiecznej literatury włoskiej, Warsaw 2019, pp. 63-71.
Google Scholar

Śniedziewska M., Siedemnastowieczne malarstwo holenderskie w literaturze polskiej po 1918 roku, Toruń 2014.
Google Scholar

Witosz B., ‘Dziennik pisany nocą’: Między gatunkowym a indywidualnym stylem wypowiedzi, “Język Artystyczny”, 2001, vol. 11.
Google Scholar

Opublikowane

2019-12-30

Jak cytować

Śniedziewska, M. (2019). Admiration in Place of Imitation: Four Medallions by Gustaw Herling-Grudziński. Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze, (8), 113–129. https://doi.org/10.18778/2299-7458.08.10

Numer

Dział

Artykuły