Wiara w moc twórczą i dynamiczna koncepcja bytu w nowelistyce Stefana Grabińskiego (na przykładzie Dziedziny i Maszynisty Grota)

Autor

  • Tomasz Rożkiewicz Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

DOI:

https://doi.org/10.18778/2299-7458.06.12

Słowa kluczowe:

Stefan Grabiński, moc twórcza, élan vital, szaleństwo, konstrukcja psychologiczna postaci

Abstrakt

Stefan Grabiński w swoich krótkich formach prozatorskich często odwoływał się do zagadnień z dziedzin pokrewnych literaturze – w celu pogłębienia portretu psychologicznego bohaterów przez niego kreowanych. W wybranych przeze mnie nowelach autor odwołuje się do filozofii (w tym do teorii Bergsona) czy psychoanalizy, dzięki czemu może tworzyć bohaterów wiarygodnych, których jednocześnie osadza w światach wystarczająco plastycznych, by mogły stać się areną rozgrywania opowieści niesamowitych. Zarówno Dziedzina, jak i Maszynista Grot wydają się być świadectwem prozatorskiego geniuszu Grabińskiego, który najpełniej realizował się właśnie w nowelach. Zaprezentowany przeze mnie artykuł jest zatem swoistym rekonesansem mającym na celu uwydatnienie kunsztu pisarskiego polskiego klasyka grozy oraz zwrócenie uwagi na świadectwa jego wysokich kompetencji w dziedzinie konstruowania wiarygodnych i złożonych sylwetek bohaterów.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Tomasz Rożkiewicz - Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Tomasz Rożkiewicz – mgr, związany z Uniwersytetem Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W centrum jego zainteresowań badawczych znajduje się literatura grozy, szczególnie ta tworzona przez Edgara Allana Poego. Zajmuje się również badaniem wpływów tego amerykańskiego pisarza na kształtowanie się grozy literackiej na gruncie polskim.

Bibliografia

Grabiński S., Z mojej pracowni. Opowieść o „Maszyniście Grocie”. Dzieje noweli – przyczynek do filozofii tworzenia, „Skamander” 1920, nr 2.
Google Scholar

Grabiński S., Dziedzina, [w:] S. Grabiński, Szalony pątnik, Warszawa 2014.
Google Scholar

Grabiński S., Wyznania, [w:] S. Grabiński, Wichrowate linie, Kraków 2012.
Google Scholar

Grabiński S., Maszynista Grot, [w:] S. Grabiński, Demon ruchu, Warszawa 2013.
Google Scholar

Grudnik K., Tożsamość katoptryczna w nowelistyce Stefana Grabińskiego, „Litteraria Copernicana” 2013, nr 1 (11).
Google Scholar

Hutnikiewicz A., Stefan Grabiński czyli jak się pisze „dreszczowce”, [w:] Prozaicy dwudziestolecia międzywojennego. Sylwetki, red. B. Faron, Warszawa 1974.
Google Scholar

Hutnikiewicz A., Twórczość literacka Stefana Grabińskiego, Toruń 1959.
Google Scholar

Krzyńska-Nawrocka E., Ciemne terytoria. Człowiek i świat w prozie Stefana Grabińskiego, Kraków 2012.
Google Scholar

Mazurkiewicz A., Nowelistyka Stefana Grabińskiego wobec tradycji literatury grozy, „Litteraria Copernicana” 2013, nr 1 (11).
Google Scholar

Płomieński J.E., Suweren polskiej fantastyki literackiej, [w:] J.E. Płomieński, Twórcy bez masek, Warszawa 1956.
Google Scholar

Travis C., Wade C., Psychologia. Podejścia oraz koncepcje, Poznań 1999.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-12-30

Jak cytować

Rożkiewicz, T. (2017). Wiara w moc twórczą i dynamiczna koncepcja bytu w nowelistyce Stefana Grabińskiego (na przykładzie Dziedziny i Maszynisty Grota). Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze, (6), 225–235. https://doi.org/10.18778/2299-7458.06.12

Numer

Dział

Czytanie literatury