Zmiany dostępności pieszej i rowerem kluczowych przestrzeni publicznych w Uniejowie na przykładzie kładki pieszej na Warcie

Autor

  • Paulina Kurzyk Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Instytut Zagospodarowania Środowiska i Polityki Przestrzennej, ul. Kopcińskiego 31, 90-142 Łódź

DOI:

https://doi.org/10.18778/2299-8403.09.06

Słowa kluczowe:

dostępność piesza, kładka piesza, dostępność rowerem, kluczowa przestrzeń publiczna, Uniejów

Abstrakt

Celem artykułu jest ocena zmian dostępności pieszej i rowerem, kluczowych przestrzeni publicznych w Uniejowie, na przykładzie kładki pieszej na Warcie. Przestrzenie publiczne, to miejsca pełniące szereg funkcji zarówno w sferze ekonomicznej, jak i społecznej. Ich szczególną cechą jest dostępność, która będzie stanowiła przedmiot rozważań niniejszego opracowania. W pracy posłużono się metodą izochron, aby ukazać zmiany powierzchni zabudowy jedno- i wielorodzinnej, w przyjętych przedziałach czasowych. Wykazuje ona jak ważnym elementem w kształtowaniu dostępności, dla użytkowników przestrzeni publicznych, może być kładka piesza.

Bibliografia

Borowska-Stefańska M., Wojtczak M., Dostępność piesza i transportem indywidualnym do parków w Turku i Koninie, „Biuletyn Uniejowski” 2019, t. 8, s. 161–179.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2299-8403.08.10

Brodowicz D., Domaradzka A., Sadowy K., Lokalność, przestrzeń publiczna, kapitał społeczny – cele, osiągnięcia i wyzwania kształtowania przestrzeni publicznej Warszawy w odniesieniu do Społecznej Strategii Warszawy oraz propozycje metodologii monitorowania jej realizacji. Raport, 2015, s. 22–23.
Google Scholar

Chmielewski J.M., Przestrzeń publiczna w teorii urbniastyki, [w:] S. Gzell (red.), Przestrzeń publiczna jako element krystalizacji zespołów urbanistycznych, „Urbanistyka. Międzyuczelniane Zeszyty Naukowe” 2005, s. 5–10.
Google Scholar

Dębowska-Mróz M., Lis P., Kształtowanie przestrzeni transportowej dedykowanej pieszym i rowerzystom jako element poprawy mobilności w miastach, „Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2017, nr 18, s. 523.
Google Scholar

Furtak M., Remont i częściowa odbudowa kładki pieszej przez rzekę Rabę, w perspektywie krajobrazowo-kulturowo-inżynierskiej, „Przestrzeń i Forma” 2011, nr 16, s. 577–588.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s00775-011-0758-y

Komornicki T., Śleszyński P., Rosik P., Pomianowski W., Stępniak M., Silka P., Dostępność przestrzenna jako przesłanka kształtowania polskiej polityki transportowej, „Biuletyn KPZK PAN” 2010, z. 241, s. 16–35.
Google Scholar

Lamprecht M., Kilka uwag o rozwoju Uniejowa w świetle nowych funkcji miasta, „Biuletyn Uniejowski” 2012, t. 1, s. 131–139.
Google Scholar

Lorens P., Definiowanie współczesnej przestrzeni publicznej, [w:] P. Lorens, J. Martyniuk-Pęczek (red.), Problemy kształtowania przestrzeni publicznych, „Urbanista” 2010, s. 6–18.
Google Scholar

Nissen S., Urban Transformation from Public and Private Space to Space of Hybrid Character, „Czech Sociological Review” 2008, t. 44, nr 6, s. 1129–1149.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.13060/00380288.2008.44.6.04

Ossowicz T., Przestrzenie publiczne w sferze dyskusji, Konferencja naukowa na temat przestrzeni publicznej, Poznań, 27‒29.05.2009.
Google Scholar

Rakower R., Łabędzki J., Gadziński J., Konkurencyjność ruchu rowerowego w przestrzeni miejskiej, „Transport Miejski i Regionalny” 2011, nr 2, s. 31–38.
Google Scholar

Rochmińska A., Centra handlowe jako przestrzenie hybrydowe, „Space–Society–Economy” 2014, nr 13, s. 281–297.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1733-3180.13.15

Sarga A., Wpływ kładki „Bernatka” na strukturę funkcjonalno-przestrzenną krakowskiego Kazimierza i Podgórza, „Przestrzeń i Forma” 2014, nr 21, s. 473–482.
Google Scholar

Sierpiński G., Miary dostępności transportowej miast i regionów, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Transport” 2010, z. 66, s. 91–96.
Google Scholar

Soszyński D., Sowińska-Świerkosz B., Gawryluk A., Kształtowanie wiejskich przestrzeni publicznych – ocena rozwiązań krajobrazowych w wybranych gminach Polesia Zachodniego, „Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego” 2016, nr 34, s. 149–162.
Google Scholar

Śleszyński P., Dostępność czasowa i jej zastosowania, „Przegląd Geograficzny” 2014, nr 86 (2), s. 171–215.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7163/PrzG.2014.2.2

Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (DzU 1985, poz. 60), art. 4, pkt 13.
Google Scholar

Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (DzU 2003, poz. 717), art. 2, pkt 6.
Google Scholar

Wiśniewski S., Zróżnicowanie dostępności transportowej miast w województwie łódzkim, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7969-521-8

Wojnarowska A., Przestrzeń publiczna Uniejowa, „Biuletyn Uniejowski” 2015, t. 4, s. 25–44.
Google Scholar

Zmiana studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy i miasta Uniejów, Uniejów 2007–2009.
Google Scholar

Żółtowski K., Binczyk M., Galewski T., Łukowa kładka dla pieszych przez rzekę Warta we Wronkach: projekt i realizacja, „Mosty” 2015, s. 54–56.
Google Scholar

http://www.geoportal.gov.pl [dostęp: 15.04.2020].
Google Scholar

https://mapadotacji.gov.pl/projekty/756630/ [dostęp: 3.05.2020).
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2020-11-05

Jak cytować

Kurzyk, P. (2020). Zmiany dostępności pieszej i rowerem kluczowych przestrzeni publicznych w Uniejowie na przykładzie kładki pieszej na Warcie . Biuletyn Uniejowski, 9, 111–132. https://doi.org/10.18778/2299-8403.09.06

Numer

Dział

Articles