Handel elektroniczny jako konsekwencja innowacji i przyczyna nowych innowacji dla MŚP: perspektywy Łotwy i Litwy

Autor

  • Baiba Rivza Latvia University of Life Sciences and Technologies Jelgava, Latvia
  • Maiga Kruzmetra Latvia University of Life Sciences and Technologies Jelgava, Latvia
  • Peteris Rivža Latvia University of Life Sciences and Technologies Jelgava, Latvia
  • Astrida Miceikiene Vytautas Magnus University, Kaunas, Lithuania
  • Alvydas Balezentis Mikolas Romeris University, Vilnius, Lithuania
  • Jonas Jasaitis Šiauliu University, Šiauliai, Lithuania

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-2008.23.17

Słowa kluczowe:

handel elektroniczny, MŚP, innowacje, motywacja

Abstrakt

Pojawienie się nowych technologii i rozwój cyfryzacji stworzyły okazję dla rozwoju handlu elektronicznego. Dostawca i nabywca towarów i usług spotykają się w środowisku elektronicznym i rozwiązują swoje problemy bez bezpośredniego kontaktu, przynosząc wzajemne korzyści. W UE i w krajach badanych przez niniejsze badanie MŚP stanowią większość ogółu przedsiębiorstw. W związku z tym handel elektroniczny (e-handel) jako system, w świetle globalizacji, staje się ważnym priorytetem badawczym, a ocena tego z perspektywy dostawców i nabywców jest szczególnym zadaniem niniejszego badania. W niniejszym badaniu wykorzystano dane Eurostatu, OECD i Centralnego Biura Statystycznego Łotwy, a także dane autorów z ankiety (użytkownicy handlu elektronicznego: dostawcy (n = 112) i nabywcy (n = 138) towarów i usług) przeprowadzenego na Łotwie i Litwie. Analiza danych pozwoliła stwierdzić, że pozytywne i negatywne perspektywy badanego zjawiska zostały podane zarówno przez dostawców, jak i nabywców. Z tego powodu istnieje potrzeba zmotywowania społeczeństwa jako całości i struktur zarządzania na wszystkich szczeblach, aby uzgodnić nowoczesność z tradycyjną, co jest spowodowane ekspansją handlu elektronicznego.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Berg, J., Furrer, M., Harmon, E., Rani, U., Silberman, M. (2018), Digital labour platforms and the future of work. Towards decent work in the online world. ILO, Geneva. P. 160, https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/---publ/documents/publication/wcms_645337.pdf (accessed: 15.11.2019).
Google Scholar

Byungjoon, Y., Moonkyoung, J. (2019), A bibliographic survey of business models, service relationships, and technology in electronic commerce, “Electronic Commerce Research and Applications”, 33 (2019), 100818. https://doi.org/10.1016/j.elerap.2018.11.005
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.elerap.2018.11.005

Digital Transformation of Business Models – Best Practice, Enablers, and Roadmap. “International Journal of Innovation Management”, 21 (8), (December 2017) 1740014 (17 pages). https://doi.org/10.1142/S136391961740014X
Google Scholar

European Commission (2010), Europe 2020: a European Strategy for Smart, Sustainable and Inclusive Growth. Brussels. http://ec.europa.eu/eu2020/pdf/COMPLETENBARROSO007-Europe2020-EN-version.pdf (accessed: 5.12.2019).
Google Scholar

European Commission (2014), Digital Economy and Society Index (DESI), https://digital-agenda-data.eu/datasets/http-semantic-digital-agenda-data-eu-dataset-lead-indicators/indicators (accessed: 24.11.2019).
Google Scholar

European Commission (2017a), Digital Single Market strategy: – Mid-term review, https://eur-lex.europa.eu/content/news/digital_market.html (accessed: 5.01.2020).
Google Scholar

European Commission (2017b), Digital Economy and Society Index (DESI). Methodological note, http://ec.europa.eu/information_society/newsroom/image/document/2018-20/desi-2018-methodology_E886EDCA-B32A-AEFB-07F5911DE975477B_52297.pdf (accessed: 30.11.2019).
Google Scholar

European Commission (2018a), European Innovation Scoreboard. International Market. Industry. Entrepreneurship and SMEs, https://ec.europa.eu/growth/industry/innovation/facts-figures/scoreboards_en (accessed: 27.12.2019).
Google Scholar

European Commission (2018b), Countries performance in digitisation, https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/countries-performance-digitisation (accessed: 14.12.2019).
Google Scholar

European Ecommerce Report (2018), European ecommerce association, https://www.scribd.com/document/383111825/European-Ecommerce-Report-2018 (accessed: 12.01.2020).
Google Scholar

Eurostat regional yearbook (2018), https://ec.europa.eu/eurostat/publications/statistical-books/regional-yearbook (accessed: 17.12.2019).
Google Scholar

Global Forum on Agriculture (2018), Digital technologies in food and agriculture: reaping the benefits. 14–15 May 2018, OECD Conference Centre, Paris. http://www.oecd.org/tad/events/Background%20note_Website.pdf (accessed: 24.11.2019).
Google Scholar

Grass, K., Weber, E. (2017), EU 4.0 – The debate on digitalisation and the labour market in Europe, IAB Discussion Paper 201639, https://ideas.repec.org/p/iab/iabdpa/201639_en.html (accessed: 6.01.2020).
Google Scholar

Improving Market outcomes. Enhancing the Position of Farmers in the Supply Chain (2016), Report of the Agricultural Markets Task Force, EC, Brussels. https://ec.europa.eu/agriculture/sites/agriculture/files/agri-markets-task-force/improving-markets-outcomes_en.pdf (accessed: 6.01.2020).
Google Scholar

Lee, Y.J., Ha, S., Johnson, Z. (2019), Antecedents and consequences of flow state in e-commerce, “Journal of Consumer Marketing”, 36 (2), pp. 264–275. https://doi.org/10.1108/JCM-10-2015-1579
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1108/JCM-10-2015-1579

Pytkowska, J., Korynski, P. (2017), Digitalizing Microfinance in Europe. Research paper. Microfinance Centre, Poland. https://www.european-microfinance.org/sites/default/files/document/file/Digitalization-research-paper.pdf (accessed: 16.11.2019).
Google Scholar

Raisová, M., Ćurpová, J. (2014), Economic growth-supply and demand perspective, “Economics and Finance”, 15, pp. 184–191, http://www.sciencedirect.com (accessed: 6.11.2019).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S2212-5671(14)00476-6

Schallmo, D., Williams, Ch.A., Boardman, L. (2017), Digital Transformation of Business Models – Best Practice, Enablers, and Roadmap, “International Journal of Innovation Management”, 21 (8), (December 2017) 1740014 (17 pages). https://www.worldscientific.com/doi/pdfplus/10.1142/S136391961740014X (accessed: 6.11.2019).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1142/S136391961740014X

Schill, M., Godefroit-Winkel, D. (2019), Consumer segments in the smart environmental objects market, “Journal of Consumer Marketing”, 36 (2), pp. 317–332. https://doi.org/10.1108/JCM-12-2017-2472
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1108/JCM-12-2017-2472

Subramaniam, M., Iyer, B., Venkatraman, V. (2019), Competing in digital ecosystems, “Business Horizons”, 62, pp. 83–94. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2018.08.013
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.bushor.2018.08.013

TUAC (2017), Digitalisation and the Digital Economy. Trade Union Key Messages. http://www.tuac.org (accessed: 27.11.2019).
Google Scholar

Verhoef, P. (2012), Customer based marketing strategy, https://www.elgaronline.com/view/9781849800983.00017.xml (accessed: 7.12.2019).
Google Scholar

Waas, B., Pavlou, V. and Gramano, E. (2018), Digital economy and the law: introduction to this Special Issue, “Work organisation, labour & globalisation”, 12 (2), Winter 2018, pp. 7–11. https://doi.org/10.13169/workorgalaboglob.12.2.0007
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.13169/workorgalaboglob.12.2.0007

Westlund, H., Andersson, M., Karlsson, Ch. (2013), Creativity as an integral element of social capital and its role for economic performance, “CESIS Electronic Working Paper Series”. Paper No. 330, https://static.sys.kth.se/itm/wp/cesis/cesiswp330.pdf (accessed: 20.10.2019).
Google Scholar

Opublikowane

2020-09-21

Jak cytować

Rivza, B., Kruzmetra, M., Rivža, P., Miceikiene, A., Balezentis, A., & Jasaitis, J. (2020). Handel elektroniczny jako konsekwencja innowacji i przyczyna nowych innowacji dla MŚP: perspektywy Łotwy i Litwy. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe, 23(3), 7–20. https://doi.org/10.18778/1508-2008.23.17

Numer

Dział

Artykuły